در حال بارگذاری ...
گفت‌گو با کارگردان نمایش «سنجاب»

مهدی روزبهانی: تئاتر حاصل همفکری جمعی است

مهدی روزبهانی، کارگردان نمایش «سنجاب» می‌گوید تئاتر حاصل همفکری جمعی است که توجه آن به موضوعات اجتماعی قطعا می‌‎تواند در فرهنگسازی و دغدغه‌مندی افراد موثر باشد. 

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «سنجاب» با کارگردانی مهدی روزبهانی قرار است به‌زودی در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه برود. این ملودرام اجتماعی-‌خانوادگی نوشته لیلا روغنگیر قزوینی است که برای نخستین بار به همت گروه نمایشی یاس کبود اجرا خواهد شد.

روزبهانی درباره این نمایش می‌گوید: «این نمایش به اتفاقی با محوریت وراثت و سهم‌خواهی در خانواده‌ها می‌پردازد. درواقع این موضوع یکی از مسائلی است که افراد زیادی در جامعه با آن درگیر هستند اما تاکنون به این شکل در آثار نمایشی به آن پرداخته نشده است.»

او با بیان اینکه تولید نمایش‌ با موضوعات اجتماعی کم و انگشت‌شمار است؛ ادامه می‌دهد: «متاسفانه مسائل اجتماعی به دلایل مختلف ازجمله بازگشت مالی و مشکلات اقتصادی کمتر در آثار نمایشی مورد اقبال قرار می‌گیرد و یا هنرمندان سعی می‌کنند در فضای طنز و کمدی به آن بپردازند که این موضوع قطعا نیازمند تغییر نگاه است. ما در کنار آثار کمدی اجتماعی، نیازمند آثار واقعگرا و پرداخت جدی به این مسائل هم هستیم.» 

این هنرمند می‌افزاید: «تئاتر بهترین فضا و موقعیت برای انتقال مفاهیم اجتماعی و خانوادگی به شمار می‌آید، چراکه مخاطبان این هنر اکثرا خانوادگی به تماشای آثار می‌نشینند و با دیدن دغدغه‌های خود ارتباط بهتری با کارها گرفته و می‌توانند با شخصیت و درونمایه روایی اثر همذات‌پنداری داشته باشند تا بعد از خروج از سالن تفکر و دغدغه برای آن‌ها شکل بگیرد و این‌گونه عرصه تئاتر شاید مسیری باشد برای فرهنگسازی و توجه بیشتر برای حل برخی از مشکلات.» 

کارگردان نمایش «سنجاب» می‌‎گوید: «برای حل مشکلات اجتماعی همواره دو بخش مدیریتی و خانوادگی باید مورد توجه قرار بگیرد. بخش خانوادگی و فردی قطعا تاثیرگذارتر هم عمل خواهد کرد. زبان تئاتر می‌تواند به ترغیب مردم برای حل مشکلات اجتماعی بپردازد و کاتالیزوری کمک‌کننده باشد اما متاسفانه ما کمتر به مشارکت و همفکری توجه داریم.»

او با اشاره به اینکه تئاتر حاصل همفکری جمعی است، ادامه می‌دهد: «این اعتقاد عمومی است که جامعه تئاتربین، جامعه فرهیخته‌تری است. زبان تئاتر باعث ترویج روحیه همفکری و دغدغه‌مندی برای افراد می‌شود. تئاتر مستقیم و زنده همراهی و همدلی را به تماشاگران منتقل می‌کند و می‌تواند در فرهنگسازی و دغدغه‌مندی افراد موثر باشد.»

این هنرمند تأکید می‌کند: «نمایشنامه کاملا واقعگرایانه است اما ما در شیوه اجرایی به تلفیق شیوه رئالیسم و سوررئالیسم توجه داشتیم. در توضیح این بخش باید بگویم که ما با کاراکتر سنجاب در این نمایشنامه روبه‌رو بودیم که متن تنها در حد نام به آن می‌پرداخت اما در شیوه اجرا با عینیت‌بخشی به این کاراکتر سعی کردیم برخی از مفاهیم را با حفظ اصالت متن و خط روایی داستان به تماشاگر منتقل کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «بازیگر نقش سنجاب، دیالوگ ندارد و از فرم و آوا بهره‌ می‌برد و برای انتقال مفهوم تاثیر فراوانی دارد و سنجاب به کاراکتر اصلی که موضوعات را از زاویه دید او می‌بینیم، تبدیل شد.» 

مهدی روزبهانی در پایان می‌گوید: «امیدواریم که روند تولید و اجرای نمایش برای همه گروه‌های نمایشی فراهم باشد و از تمامی مدیران هنری که در مسیر به اجرا رسیدن نمایش «سنجاب» با ما همراه شدند، ممنونیم.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است
حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین»، سیاست‌های وزیر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی را مبنی بر حمایت ویژه از تئاتر استان‌ها اعلام کرد و بر این باور است که حضور آثار نمایشی ...

|

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند
مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند

داوود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو گفت نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی تاکنون میزبان بیش از ۱۵ هزار مخاطب بوده است و این عمارت از اجرای نمایش‌هایی با متون ایرانی استقبال می‌کند.

|

نظرات کاربران